fredag 9. desember 2011

DIY, tre med lys




Da jeg sist måned var i min barndomsby  stakk jeg innom
Rått & Sanselig både en og tre ganger. De har så mye fint der! Blant annet så jeg en stilig lysestake i tre som jeg ikke har greid å glemme. Etter å ha fundert en del har jeg laget en kopi av denne.

Jeg vet ikke hvor høy originalen eller lengden på "kvistene" er. Så alt er laget etter hva jeg synes passer hjemme hos oss.





Jeg brukte:

til selve treet
3,9 m glatt furulist med målene 15x45 mm. Kjøpt på Obs bygg.
Gardinstangen, Irja, fra IKEA.
Hobbymaling fra Panduro, farge Kaffe.
10 mm bredt bor
3 mm bor 
Spiker
Sandpapir
Sement
Melkekartong, 1,75 liter

til pynten:
Telysholdere, Glimma, fra IKEA
Fimoleire fra Panduro
Pepperkakeform
Hyssing for å feste stjernene gjennom hullet .

Jeg brukte en kapp og gjærsag. Dermed gikk sagingen unna i en fei. Lengdene ble som følger:

2x40 cm
2x35 cm
2x30 cm
2x25 cm
2x20 cm
1x15 cm
1x8 cm
2x5 cm
 &
10x4,5 cm

Deretter boret jeg et 10 mm stort hull tvers igjennom midten på alle bitene med unntak av den ene av 5 cm lengden. På den boret jeg halvveis igjennom. Det er den som blir liggende på toppen. 

10 mm bor er akkurat diameteren på gardinstangen. Neste gang vil jeg se om det finnes et bor som er 10,2 mm eller noe sånt. Brukte litt mye makt, men på en annen side er det litt motstand så "kvistene" ikke snurrer så lett rundt stanga. (Det er en fordel siden det skal stå lys på den.)

På originalen har alle trebitene hull i begge ender så man kan henge pynt på den. Jeg har valgt å bore hull i 5 ender. Et hull på begge lengdene 35 cm, Et hull på en av 30 lengdene, Et hull på 25 lengden og et på 20 lengden. Jeg brukte et 3 mm stort bor og boret 1 cm fra enden.


Jeg er alltid så utålmodig så treet mitt er pynta før sokkelen i betong er støpt. 


Puss over kantene og hullene med sandpapir før lengdene males. Jeg ønsket meg et brunt tre, men her kan man jo velge den fargen som passer hjemme hos enn selv!

Jeg tredde alle bitene på gardinstangen for å merke hvor lang stanga skulle være. Deretter tok jeg alle bitene av og kuttet stanga. Lengden på min stang ble 45 cm.

Etter at stanga har fått rett lengde tredde jeg på bitene igjen. Jeg startet med 4,5 cm lang bit. Fortsatte med to 40 cm. Deretter to 4,5 cm lange biter. Fortsett slik videre til alle bitene er brukt opp.


For at treet skal stå stødig foreslår jeg at det støpes en sokkel i betong. Jeg har ikke kommet så langt enda, men jeg har tenkt å gjøre det slik:

Jeg skal bore et 3mm hull gjennom enden på stanga, ca 1 cm fra enden. (Den enden som skal ned i betongen. Dette kan med fordel gjøres på et tidligere stadie, feks etter at stanga er kuttet i rett lengde.) Gjennom dette hullet skal jeg tre en spiker. Dermed blir det litte mer rotasjonstabilt i betongen.

Jeg har ikke boret hull enda så spikeren er bare teipet på for å vise hvordan jeg tenker.



Lag en sokkel i betong ved hjelp av en 1,75 l melkekartong. Høyden på min sokkel skal bli 9 cm. For at den nederste biten ikke skal havne i betongen kan man bygge opp med bøker. La det hele stå i ro lenge. Det vil ta noen dager før jeg kan røre på treet.






2 kommentarer:

  1. denne likte jeg godt! flink du er! legger meg til som følger jeg!

    ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
  2. Jeg er meget imponert her altså, så flink du har vært.. har sett det treet jeg og, men gosh for en pris!
    You go girl...
    klem

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad om du legger igjen et spor etter deg slik at jeg kan finne deg.